Med vedtagelsen af aftalen om minimumsnormeringer i december 2020, blev det besluttet at styrke tilsynet på dagtilbudsområdet, ved at indføre nye lovkrav om minimumsstandarder til det kommunale tilsyn. Styrkelsen af kommunernes tilsyn, som trådte i kraft 1. januar 2022, fremgår af Dagtilbudsloven §5.
Styrkelse af kommunens tilsyn med det pædagogiske indhold i dagtilbuddene skal indgå som et vigtigt led i at understøtte den løbende udvikling af kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer.
Endelig skal det styrkede tilsyn styrke kommunens myndighedsudøvelse i form af kontrol med, at dagtilbuddene efterlever gældende lovkrav.
Det styrkede tilsyn omfatter alle dagtilbud (kommunale, selvejende og private daginstitutioner, det obligatoriske læringstilbud samt den kommunale og private dagpleje og puljeordninger). I forhold til private pasningsordninger, skal kommunalbestyrelsen i henhold til dagtilbudslovens §81, stk. 1 sikre tilsyn, der står mål med alderssvarende dagtilbud i kommunen.
Et pædagogisk tilsyn skal undersøge kvaliteten af den pædagogiske praksis i Randers kommune.
Der er nye krav til tilsynet på dagtilbudsområdet. Nedenunder er beskrevet eksempler på hvad kommunerne skal forhold sig til og leve op til i det nye styrkede tilsyn.
- Der skal sikres uvildighed i tilsynet
- Anvendelse af anmeldte og uanmeldte tilsyn
- Observationer skal anvendes i forbindelse med tilsynet
- Der er skal anvendes data
- Kommunens skal beskrive hvordan de anvender skærpet tilsyn
Du kan læse mere om lovgivningen på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.
For at sikre uvildighed i de pædagogiske tilsyn, er der i tilsynets opbygning og materiale lagt vægt på, at tilsynet udføres med baggrund i den samme ramme. Det sikrer, at den enkelte konsulent kan lave en så objektiv vurdering som muligt, med udgangspunkt i det samme materiale og pejlemærker for kvalitet.
Derudover tilstræbes der et system, sådan at den samme konsulent ikke fører tilsyn med en institution flere gange i træk, med mindre der er en faglig begrundelse herfor. Konsulenter der har haft længere udviklingsforløb med en institution, vil ikke umiddelbart efter et sådan forløb udføre tilsyn i institutionen.
Der anvendes både kvantitative og kvalitative data i tilsynet i Randers Kommune. Brugen af data skal ses i sammenhæng med forvaltningens overordnede strategi for anvendelse af data. Der er mulighed for at indhente og anvende meget forskellig data, men der skal være fokus på, at brugen af data eksempelvis skal være med til at udvikle praksis og driften, belyse en potentiel udfordring, udvikle en ressource eller sikre lovoverholdelse.
I forbindelse med tilsynet anvendes data fra dialog rapportering med dagplejeren, dialog med forældre, observationer samt anden relevant data, som forvaltningen har mulighed for at indhente. Udvælgelse af data hænger sammen med tilsynets fokus.
Findes der bekymrende forhold under anmeldte eller uanmeldte tilsyn, eller får forvaltningen oplysninger, som bidrager til en bekymring for den pædagogiske kvalitet hos en dagplejer, er der mulighed for at igangsætte et skærpet tilsyn. Det er dagtilbudschefen, der beslutter hvorvidt der skal igangsættes et skærpet tilsyn hos en dagplejer. Beslutningen tages på baggrund af det oplyste datagrundlag, herunder beskrivelsen af observationen.
Det skærpede tilsyn vil bestå af observation og dialog. Processen og frekvensen af følgende tilsyn vil være afhængig af bekymringens karakter.
Børne- og Familieudvalget samt forældrebestyrelsen/forældrerådet orienteres om igangsætningen af det skærpede tilsyn.
I forbindelse med det skærpede tilsyn udarbejdes der en handleplan, som følges op af forvaltningen. Handleplanen udarbejdes i samarbejde mellem forvaltning og dagplejens ledelse. Handleplanen skal indeholde målbare mål og med fokus på adfærdsniveau.