Sproglig udvikling

Dagplejen i Randers sætter ord på handlinger for derigennem at støtte barnets begrebsudvikling og ordforråd.

 Den enkelte dagplejer arbejder ud fra følgende:

  • Brug gentagelser, hvis barnet udtaler ord forkert.
  • Husk at bruge tal, op til fem, når muligheden er der.
  • Det er en god ide at opmuntre barnet til at sætte ord på sine følelser.
  • Syng, læs bøger, brug rim og remser jævnligt.
  • Lav rytmik, brug benævnelser og sprogkisten. Giv barnet mulighed for at høre musik på cd.
  • Husk at snakke med børn om store og små ting, der sker i løbet af dagen.
  • Gå i dialog med barnet om dens viden fantasi og behov.
  • Lær barnet at modtage beskeder og udføre handlinger.
  • Brug humor, glæde og latter.

Læreplan Sproglig udvikling

Pejlemærker ved overgang til børnehave

  • Barnet forstår det talte sprog om almindelige dagligdags ting og handlinger.
  • Barnet forstår flere beskeder og kan udføre dem.
  • Barnet viser glæde ved at bruge sproget og lege med det.
  • Barnet bruger sprog til at få opfyldt ønsker og behov.
  • Barnet kan tale i sætninger med 3-4 ord.
  • Barnet kan aflæse andre menneskers mimik og kropssprog.